Citát

Citát: 
Ak môžete človeka naučiť niečomu dobrému a nespravíte to, strácate svojho brata.
Autor: 
čínske príslovie

Komentáre

Najprv by musela existovat vseobecne platna definicia "dobreho", nie? Napr. Jano je skvely polovnik a za dobre povazuje, ked jeho " brat " tiez bude vediet ulovit (zabit) srnku, jelena, dive kacice ...tak sa ho to snazi naucit. Jeho "brat" je vegetarian a zabijanie a konzumaciu zvierat povazuje za nespravne, nedobre a svoje dobro- vegetarianstvo sa snazi vstepit Janovi. Bude z toho diskusia, polemika, bitka? A ci "brat" "brata" nebude viac poznat.

Slovenske prislovie zase hovori: "Pomoz si clovece, aj panboh ti pomoze."

Ľubi, súhlasím, že u nás (myslím západnú civilizáciu) by sme sa podľa tohto príslovia asi ďaleko nedostali GoodBiggrin

Ale je to čínske príslovie, a na východe majú koncepciu dobra fest premyslenú. Hlavnými učeniami sú tam budhizmus, taoizmus a konfunistické učenie. Základným prvkom všetkých troch je nenásilie a mravné usporiadanie života.
Ten, kto sa drží týchto učení, ti ponúkne pomoc, ale ak nechceš, nechá ťa ísť tvojou cestou. Ešte ti aj zaželá (úprimne a z celého srdca) všetko dobré a veľa zdaru.

Nenásilie je obsiahnuté aj v tom, že ti nikto nerobí kázania, čo a ako máš robiť - dotyčný ti síce povie, čo si o danej veci/situácii myslí on ("Ak režeš konár, na ktorom sedíš, capneš na riť"), ale netrvá na tom, že máš konať inak. (Chceš pokračovať v rezaní - tvoja cesta.)
Všetky tri učenia totiž obsahujú aj koncept reinkarnácie - máš toľko životov, koľko potrebuješ, aby si sa naučil všetko, čo je dobré. (Ak padneš na riť tristokrát v tristo životoch, nakoniec dospeješ k tomu, že ten konár asi naozaj netreba rezať.)

To príslovie teda vraví o tom, že stratíš brata, ak mu pomoc ani neponúkneš. (Síce vieš, čo spôsobí rezanie konára, ale mlčíš, lebo si myslíš, že dotyčný to aj tak nepochopí.)

Ono, je to naozaj úplne iná kultúra. Napr. Zhu sa pýtal jednej učastníčky nášho pobytu v horách (bola to študentka psychológie), čo sa to vlastne na tej škole učí. Mali hodne dlhú debatu, kedy dievčina vysvetľovala a Zhu kládol ďalšie a ďalšie otázky. Nakoniec sa spýtal: "Rozumiem dobre - snažíte sa pochopiť myslenie myslením?"
Dievčina (a nielen ona) sa rozosmiala a potom povedala: "Takto som sa ešte na to nepozerala. Asi by som mala zmeniť obor."

A spomínam si aj na jednu príhodu, ktorú som kedysi kdesi čítala - mladý muž bol dlhodobo v Číne, poznal dobre históriu, učenia, zvyky a spôsob života, aj reč... Raz videl skupinku svojich čínskych priateľov, ako sa na niečom srdečne smejú. Bol zvedavý, tak sa spýtal, na čom.
A oni odvetili: "Fu povedal niečo smiešne."
"A čo?"
"To je čínsky druh humoru."
"Tak mi to povedzte!"
"Malý čierny mrak zakryl veľké žiariace slnko."
Mladý muž sa zamyslel (parafrázujem, naozaj si to nepamätám od slova do slova): "Rozumel som poetike toho výroku, rozumel som jeho paradoxu, rozumel som fatálnosti.... Ale čo spôsobilo také salvy smiechu mojich priateľov, tomu som nerozumel."

Mam respekt pred vychodnymi uceniami, je v nich obsiahnute naozaj vela. V beznom zivote stretavam tony Aziatov vsetkeho druhu a ich zmyslanie je velmi vzdialene ich zauzivanym nabozenstvam. Crty naroda sa nedaju zovseobecnit, vzdy to zavana predsudkami, ale geograficke, kulturne, historicke postavenie toho ktoreho naroda preddispozuje urcite vlastnosti. Cinania, ktorych ja poznam su nesmierne sebecki, tvrdi, ale priami. Na rozdiel od Indie a prilahleho okolia (dobre by sa na mne pobavili), ktori su mili do oci, radi sa stazuju, ale udru spoza chrbta, trosku na styl nasich Ciganov. k jednym aj k druhym mam postoj - pokoj s vami. Medzi nimi a nositelmi myslienok ich humannych nabozenstiev a uceni je rozdiel asi ako medzi matkou Terezou a mnou ako krestankou. Tak, ale to uz som od citatu na mile.

No jo, tiež poznám mraky kresťanov, ktorí majú od kľačania v kostole mozole na kolenách, a predsa majú od kresťanského ideálu lásky k blížnemu hodne ďaleko.
To je asi všade - sme ľudia.

Okrem toho, do akokoľvek charakteristickej vlastnosti ktoréhokoľvek národa nevopcháš každého jedného jeho príslušníka.
To je tiež pochopiteľné.

V každom prípade - nie som si istá, či sú "tvoji" Aziati vhodná "vzorka". Jednak sú to emigranti, ktorí žijú v cudzej krajine a snažia sa nejako asimilovať, jednak sú mnohí z nich zrejme už niekoľká generácia emigrantov v poradí (čiže ich značne formovali iné geografické, kultúrne a historické okolnosti).
Alebo inak - ak by si zostala na Slovensku, zrejme by si bola iná Ľuba (a iná Slovenka).

Jasne, toto je moja čistá špekulácia - nikdy som nebola od rodnej viesky ďalej ako tisíc kilometrov, bližšie poznám AŽ (:-D) jedného Číňana, aj to som s ním bola v kontakte týždeň.
Čiže som možno vedľa ako tá jedľa.

Takže plánujem na budúci rok v lete ísť na mesiac do Číny - potom hádam budem vedieť viac ;-).

(Kukám, tiež som hodne ďaleko od citátu :-D)

S emigrantami mas pravdu. Co sa tyka Tych azijskych, asi to budu ti, co ich skor pritahuju zapadne hodnoty. Ale napriklad Indi (myslim aj Pakistancov a im podobnych, sem urcite nechodia, tak ich takto drzo vsetkych nazvem Indami) neasimiluju. Kamaratia, zenia, vydavaju sa len medzi sebou. Aj v tretej generacii odchadzaju do materskej krajiny priviest si zenicha alebo nevestu. O tej Cine napis viac, ako tam planujes ist?

Však lietadlom predsa :-D.

Nie, vážne - ide naša skupina z týždňa v horách (asi nie komplet, možno pribudne niekto nový, neviem, nie som organizátorka), Zhu nás pozval. Bývať budeme v jeho liečebnom centre, bude sa cvičiť a popritom si urobíme aj nejaké poznávacie výlety. Však keď už sa potrepeme cez pol sveta, tak aj také priam treba ;-).
Teším sa veľmi :-).

geo po precitani tvojho komentu som si spomenula na tuto knihu, kedysi sa mi ulavilo, ked som prijala, ze by to tak mohlo byt, i ked to nemusi byt pravda, http://www.martinus.sk/?uItem=22985, da sa to aj stiahnut na internete

Jojo, na túto knihu som narazila už viackrát, asi by som si ju mala konečne prečítať ;-).

Koncepciu reinkarnácie som som "objavila" najprv inde - a dáva mi to dokonalý zmysel.
Na rozdiel od kresťanského učenia, ktoré som sa roky snažila pochopiť, ale moje racionálne JA vytrvalo odmietalo neskutočné nelogické rozpory, ktorými sa to tam len tak hemží. Pýtala som sa mnohých, a dlho, ale zatiaľ márne.

Vo východných učeniach mi však všetko sedí ako riť na šerbel *good*.

geo, okrem tej reinkarnacie je tam aj to, ze je ozaj na nas, nasej slobodnej voli, ake chyby robime a kedy a ci vobec sa rozhodneme ich napravat, a ak nie, tak sa ako keby vraciame v ramci reparatu proste do tej istej triedy, ako v skole Smile

teda hovorim o navrate v dalsom zivote

Áno, našla som toto aj inde a veľakrát - sme tvorcovia svojho života, sme zodpovední sa seba, svoje činy aj nečiny, slová aj mlčanie.
A je to jedna z tých mnohých vecí, ktoré mi dávajú dokonalý zmysel.

Už som tu raz dávala link o samsáre, hodí sa aj tu - no, povedz, nie je to vymakané? Winkhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Sams%C3%A1ra

Ked sa tu takto o reinkarnacii bavite, mna trapi jedna otazka. Ludi na zemi pribuda. Odkial sa beru duse pre nich. Nech bola na zemi miliarda ludi, dnes nas je tusim sedem. Ako toto reinkarnacia vysvetluje?

Ľubi, kuk na ten link vyššie o samsáre - kopec duší bolo v nižších/vyšších svetoch, kým sa neprepracovalo do sveta ľudí, ktorý ako jediný poskytuje možnosť vyslobodiť sa z kolobehu večných zrodení.
Byť človekom je veľká vec SmileSmileSmile

Uz to, co si napisala je pekne. Ked som tu, ako clovek, to znamena, ze uz mam dost toho za sebou? Ked pribuda na zemi ludi, znamena to, ze viac dusi sa prepracuva k vyslobodeniu? Ked si pozriem film Samsara (2001), pochopim viac ?

Hej, veľa duší sa už veľa naučilo, tak sú vo svete ľudí.
Ak pohnú vlastným zadkom, vyslobodia sa zo samsáry - je to len na nich a len na ich rozhodnutí SmileSmile :-).

Film Samsára sa tohto konceptu dotýka len voľne, predpokladá sa, že divák ho pozná. Predpokladá sa tiež, že má aspoň nejaké základné vedomosti o budhizme, inak sa nechytá (na porovnanie - neužiješ si film Dogma, ak sa aspoň zbežne neorientuješ v kresťanskom učení).

Tu stačí vedieť, že budhisti tvrdia, že nikto ti nemôže tvoju duchovnosť dať (nikto ťa nemôže vysvätiť - na porovnanie, kresťania si volia pápaža a nižší cirkevní hodnostári sú menovaní niekým, kto je v "rebríčku" nad nimi).
K "nájdeniu" duchovnosti (v úvodzovkách preto, lebo ju máme, len si ju musíme uvedomiť a začať žiť) vedie mnoho ciest, a je na každého rozhodnutí, ktorú z nich si vyberie.

Film rozpráva príbeh o tom, ako svoju cestu hľadá hlavný hrdina. Úplne na začiatku filmu práve končí svoj meditačný spôsob, kedy sa odobral do osamotenia, aby meditoval bez prijímania potravy a vody (na západe vie málokto, že je to možné - na csfd.cz je k tomu v diskusii pod filmom kopec pohrdlivých poznámok z nevedomosti).
Ten, kto vie ako to u/robiť (a treba to roky trénovať), sa takto dostane do tak hlbokého tranzu (vlastne sa vedomím dostane do iných dimenzií), že ho z neho treba ísť potom "zobudiť" (priviesť jeho vedomie zase sem).

Pokračuje to veľmi poetickým a súčasne veľmi zaujímavým spôsobom, je tam také pomalé tempo rozprávania, prekrásne zábery krajiny, mnoho sa dozvieš o bežnom živote tých ľudí...
Mne sa to veľmi páčilo. Fakt odporúčam, základné info máš, pozri si to Good