Flame war - svätá vojna

Citujem z Wikipédie:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Flame_war

Flame war (slovensky tiež svätá vojna, príliš ohnivá diskusia a pod.) je označenie internetovej diskusie, ktorá prekročila hranicu pre účastníkov prínosnej výmeny názorov a stala sa hádkou. Pojem pochádza z anglickojazyčného internetového prostredia, ale v slovenčine sa používa v trochu širšom význame, zahrňujúcom i sväté vojny, ktoré môžu byť v podstate konštruktívne, ale vyhrotené do emotívnej podoby.

Flame wars boli typickým fenoménom Usenetu (Net News) a emailových konferencií v prvej polovici 90. rokov 20. storočia, ale priestor pre flame war poskytuje ktorékoľvek médium, umožňujúce debatu. V súčasnosti sa flame wars v slovenskom internetovom prostredí často odohrávajú v diskusných fórach. Je predmetom mnohých špekulácií, či sa na vzniku flame wars podieľajú rozdiely internetových diskusií oproti diskusiám vo fyzickom svete, napríklad neprítomnosť neverbálnej komunikácie, používanie nickov, možnosť založiť si niekoľko identít len za účelom diskusií.

Sprievodným znakom flame war je obvykle rádový nárast počtu príspevkov, čo obvykle obťažuje účastníkov, ktorí sa hádky nezúčastňujú. Aj preto sú flame wars v internetových komunitách vnímané dosť negatívne.

„Rýdzi“ flame war sa vyznačuje zvláštnym účelom zasielaných príspevkov - cieľom je protivníka nie presvedčiť, ale poraziť, prípadne nahnevať. Pravý „flame“ je úmyselne nepriateľský a urážlivý k oponentovi, a flame war rastie ďalšími reakciami, ktoré opäť majú podobu flamovania. Sprievodným rysom takejto flame war zvykne byť zhoršenie sociálnych vzťahov v komunite.

Častými témami flame wars sú dlhodobé spory, alebo kontroverzné otázky súvisiace s osobným presvedčením, napríklad spory horlivých zástancov operačných systémov Microsoft Windows a Linux, alebo diskusie o interrupciách.
Námetom flame war však môže byť v podstate čokoľvek – pre príspevky, ktoré v danej komunite takmer iste musia vyvolať prudkú reakciu, sa niekedy používa označenie flamebait. Typickým príkladom je príspevok antagonistický k zameraniu komunity, napríklad kreacionistický príspevok zaslaný do fóra zameraného na evolučnú biológiu.

Svätá vojna, ako tento pojem používajú hackeri, je intenzívny, často prudký a dlhodobý spor, založený na rozdieloch „viery“, obhajovanej so zápalom podobným ideologickým alebo náboženským konfliktom. Vo veku technológií sa táto „viera“ často týka predností tej či onej technológie, pričom rozum trocha, alebo značne ustupuje citom.

Pre charakteristické spôsoby v správaní v online fórach sa vžilo zvláštne označenie.

Flamer
Častý účastník flame wars, prípade účastník, ktorého príspevky flame war často začínajú, býva označovaný ako flamer. Na rozdiel od trolla, ktorý predovšetkým vyhľadáva konflikt, flameri úporne obhajujú svoje názory v takzvaných svätých vojnách, niekedy aj niekoľko generácií.

Troll
Ďalším podobným pojmom je troll, pre ktorého je typické provokovanie pri zasielaní príspevkov. Kým flamer môže jednoducho len agresívne obhajovať kontroverzné názory, účelom príspevkov trolla je vyvolať reakciu online komunity, alebo diskusiu nejako rozvrátiť. Troll sa pritom obvykle s názormi vo svojom príspevku vôbec neidentifikuje. Obvyklou formou trollingu je zasielanie príspevkov celkom nesúvisiacich s témou diskusie (off-topic), vulgarít, politických vyjadrení, argumentov s očividnou faktickou chybou a podobne.

Trollhunter
Na provokáciu trolla obyčajne reaguje niektorý účastník diskusie, ktorý sa domnieva, že „toto nie je možné nechať bez odozvy“. V anglickom prostredí aj pre túto funkciu v diskusii existuje špecifické označenie trollhunter – lovec trollov. V horšom prípade má jeho príspevok sám podobu flamu a konflikt sa môže ďalej rozrastať.

Ďalším typom reakcie je „toto je najlepšie ignorovať“ – podľa tohto názoru ak bude komunita trolla ignorovať, prestane ho jeho činnosť baviť. V angličtine pre vyjadrenie tohto postoja existuje niekoľko ustálených porekadiel, napríklad:
"Don't feed the trolls!" – Doslova: "Nekŕmte trollov!" – význam je: nerobte to, čo troll chce (t.j. rozhorčené reakcie)
"XHBT. YHL. HAND. – You have been trolled. You have lost. Have a nice day." – Doslova: "Boli ste trollovaný. Prehrali ste. Užite si to." Používa sa ako odpoveď na príspevok lovca trollov, ktorý sa dal vyprovokovať k reakcii.

*****

Akékoľvek diskusné fórum sa mení každý deň, každú hodinu, každú minútu. Mení sa každým pribudnutým užívateľom, článkom, komentárom, fotkou... Mení sa aj tým, že na fóra píšu živí ľudia a jeden a ten istý pred rokom videl svet tak a dnes ho vidí z iného uhla. Takže pred rokom písal inak a teraz zase inak.

Diskusné fóra vlastne tvoríma užívatelia - všetci, ktorí na ne chodia, píšu, komentujú.
Je samozrejmé, že niekto fórum vedie a spravuje. Je samozrejmé, že niekto píše viac článkov a/alebo komentárov, niekto menej. Je samozrejmé, že niekto píše cestopisy, niekto humorné články. Niekto je milý a slušný, niekto je vecný, niekto sa uráža a niekto nadáva.
A to všetko dokopy je diskusné fórum.

Je len na rozhodnutí každej z užívateľov, či sa bude na fóre snažiť rozpútať ďalšiu svätú vojnu (či už z pozície flamera, alebo trolla).
Tiež je len na rozhodnutí každého z užívateľov, či bude do už rozpútaného konfliktu ďalej prilievať olej do ohňa (či už ako ďalší flamer, alebo ako troll, alebo ako trollhunter), alebo sa zachová podľa hesla: „Kde nie je divák, nie je ani divadlo.“

Na diskusnom fóre má každý právo vyjadriť sa k čomukoľvek a ku komukoľvek. Len je fajn uvedomiť si pritom, že úplne všetko sa dá napísať slušne - bez urážok, bez osobných útokov a bez zhadzovania osoby „oponenta.“

A ešte moje dva obľúbené výroky:

Nesúhlasím s vaším názorom, ale do posledného dychu budem brániť vaše právo naň.
Voltair

Múdry napadne nesprávny názor, hlupák jeho autora.
Kurt Tackmann

Kategória:

Komentáre

Máloktorý bežný užívateľ je na webstránkach len v jednej "úlohe" (flamer, troll, krmič trollov, trollhunter).

Zväčša to vyzerá tak, že občas sa "vloží" do "úlohy" flamera (dá do diskusie kontroverznú tému, a/alebo niekde vášnivo a vytrvalo obhajuje svoj názor), občas trolla (nejaké písmenká "oponenta" v diskusii pochopí inak, ako boli myslené, a/alebo si domyslí niečo, čo tam vôbec nebolo, a/alebo sa ho niečo dotkne, a/alebo sa urazí... atď.), občas kŕmi trollov (nejako zareaguje na trollovu provokáciu) a občas loví trollov (rôznymi formami a s rôznym ne/úspechom).
No a vždy má možnosť sa na stránke jednoducho nezapájať ani v jednej z tejto "úloh" (nedáva do pléna kontroverzné témy a do prípadného konfliktu vôbec nevstupuje).

Aj flamovanie, aj kŕmenie, aj lovenie trollov sa dá realizovať slušne a s rešpektom k iným názorom. Samozrejme, rešpekt nie je synonymum slova súhlas.

Ak niekto napíše: "Toto a toto, čo sa v spoločnosti považuje za ružové, sa mne javí zelené..." (t.j. dá do pléna kontroverznú tému a teda sa vtedy správa ako flamer), niekto iný mu na to (takmer zaručene) odpovie: "Mne sa to javí modré!" (a tiež sa v danej chvíli správa ako flamer).
Navrhovateľ témy môže reagovať štýlom: "Myslím, že väčšinová spoločnosť sa to naučila vnímať z jedného ružového uhla a zopár jedincov na to pozerá inak. Naše uhly sú rozdielne - môj je zelený, tvoj modrý. OK, beriem, že to vidíš inak."
A debata môže takýmto štýlom pokračovať pomerne dlho, a pritom je stále možné zachovávať takú rovinu diskusie, ktorá je pre obe diskutujúce strany (a aj pre čitateľov) obohatením.

Rovnako aj kŕmenie trollov sa dá robiť slušne - ale len za predpokladu, že aspoň časť trollieho príspevku je k veci. Pomocou selektívnej ignorácie krmič vypitve z textu to, čo je hodné diskusie, a reaguje výlučne na to. Trollove urážky, osobné útoky a pokusy o provokáciu krmič jednoducho "prehliadne". Ak je krmič dôsledný a trpezlivý, touto taktikou sa často podarí trolla natoľko znechutiť, že svoju snahu o vyvolanie konfliktu vzdá.

Dokonca aj loviť trollov je možné slušne. (Dá sa tiež použiť výraz „zrušiť niekoho na dve doby“.)
Ak totiž troll príde s čistou provokáciou (čo je vlastne trollia „povinnosť“), a niekto ho dokáže „usadiť“ dvoma-troma trefnými poznámkami – nie je čo proti tomu namietať, aj keď sa dotyčný „usadzujúci" v danej chvíli správal ako trollhunter.

Jediná „úloha“, ktorá sa nedá zastupovať slušne, je troll. Tomu totiž ide čisto a len o to, aby vyvolal konflikt (a je vcelku irelevantné, či sa o to snaží len pre vlastnú "zábavu", alebo koná zo zlosti, urazenej ješitnosti, pre "pomstu", dokazovanie si vlastnej "pravdy"... atď.). A tak chodí po diskusiách, vyrýva, hádže provokačné a od veci poznámky – a zvyčajne neprestane dovtedy, kým sa niekto „nechytí“ a nezačne na neho rozhorčene reagovať. Vtedy troll „vyhral“ – nakŕmili ho!

Je teda rozdiel medzi flamerom, ktorý ide len za svojim (chce obhájiť svoj jediný správny názor za každú cenu a proti všetkým) a flamerom, ktorý chce iba danú tému prebrať s niekým iným (a víta „oponentúru“, ktorá je na úrovni a pomáha navrhovateľovi pozrieť sa na daný problém z viacerých uhlov).

Je tiež rozdiel medzi krmičom trollov, ktorý "kŕmi" trolla presne takými štavnatými kúskami, po akých baží (teda reakciami rôzneho druhu a rôznych emócií, navyše rovnako od témy, ako sú trollove príspevky) a medzi krmičom trollov, ktorý "nasadí" trollovi ťažkú "diétu" (reaguje bez emócií a výhradne k téme).

Rovnako je rozdiel medzi trollhunterom, ktorý sa v zápale lovu stane tiež trollom (t.j. začne na urážky odpovedať urážkami a podobne) a trollhunterom, ktorý len trolla „stopne“ skôr, ako sa mu podarí vyvolať na stránke konflikt.

No a admini sú (okrem iného) vlastne trollhunteri „z povolania“. Ich prácou je totiž (aj) sledovanie diania na stránke, pričom sa prípadných trollov snažia „stopnúť“ skôr, ako sa im podarí vyvolať konflikt.
Techník na to majú pomerne dosť a je len na uvážení adminov, ktorú/é z nich zvolia.

Najjednoduchšie a najrýchlejšie riešenie je po priamom upozornení trolla (či už mailom, alebo priamo na stránke), ktoré sa minie účinkom (t.j. troll pokračuje vo svojej činnosti), uvaliť na trolla (niekoľkohodinový, prípadne až niekoľkodňový) ban.
Admini tiež môžu trollie príspevky vy/mazať, aby zbytočne "neprovokovali" lovcov trollov.

Zložitejšie a dlhšie riešenie je „zrušenie na dve doby“. Samozrejme, v takom prípade by admini mali mať aspoň nejaké znalosti zo psychológie a značnú dávku nadhľadu a pokojnej úvahy (niečo na spôsob, ako keď sa hrajú šachy – je treba myslieť aspoň tri ťahy dopredu).

Najzložitejšie riešenie je nechať to na komunitu, a len sledovať dianie a „ošetrovať“ (prípadné) zjavné porušenia kódexu, platného na stránke. Toto riešenie je na dlho (čím väčšia komunita, tým dlhšie riešenie - "zapojí sa" totiž viac ľudí), a vyžaduje od adminov takmer božiu trpezlivosť a toleranciu.

Možné je použiť aj rôzne kombinácie týchto techník.

Samozrejme, ani ten najlepší a najkvalifikovanejší admin nie je boh. Tiež je to len človek – občas je jednoducho unavený (napr. ak bez prestávky sleduje prudkú svätú vojnu, trvajúcu niekoľko hodín), a/alebo nevyspatý (do noci lovil trolla a skoro ráno ho po štyroch hodinách spánku zobudila sanitka, vezúca s húkaním niekoho do nemocnice...atď.), a/alebo nestíha (napr. v prípade troch hroziacich konfliktov v troch diskusiách naraz), a/alebo občas proste stratí nervy, či trpezlivosť (keď je niečoho veľa, tak je toho proste príliš).

Zaujimave.