Proti škole

Povinná školská dochádzka je zákonná povinnosť detí navštevovať v určitom vekovom rozmedzí školu. Z toho vyplýva povinnosť zákonných zástupcov detí príslušného veku posielať ich do školy a povinnosť štátnych organov samosprávy zabezpečiť fungovanie potrebných školských zariadení.

Na území Rakúsko-Uhorska školskú dochádzku detí zaviedol roku 1774 Všeobecný školský poriadok Márie Terézie. Panovníčka použila vetu: "Radi by sme videli, keby rodičia svoje deti vo veku 6-12 rokov do škôl posielali."
Povinnú školskú dochádzku potom zaviedol 11. augusta 1805 cisár František I. na popud svojej manželky Márie Terézie Neapolskej (vnučky Márie Terézie Habsburskej). Išlo o povinnú dochádzku chlapcov, dievčatá začali do školy povinne dochádzať až v roku 1880.
Bezplatné získanie základného vzdelania, ktoré je povinné, taktiež ustanovila v roku 1948 Všeobecná deklarácia ľudských práv ako jedno z ľudských práv.
Článok 26
1. Každý má právo na vzdelanie. Vzdelanie musí byť bezplatné, prinajmenšom v elementárnych a základných stupňoch. Základné vzdelanie musí byť povinné. Technické a odborné vzdelanie musí byť všeobecne prístupné a vyššie vzdelanie musí byť rovnako prístupné všetkým na základe schopností.

Scratch one-s head
Takže právo ako povinnosť.
Tomu vravím vznešená idea! Fool

Do školy sme chodili všetci (však sme museli), takže vieme, ako to tam bežne chodí.
Je to taká samozrejmá súčasť života, že sa už nad tým zamyslí len málokto. A nezvykneme sa zamýšľať ani nad tým, že do školy sa vlastne všetky deti veľmi tešia (okrem tých, ktoré doma školou strašili), a najneskoršie za tri roky školu nemusia, nechcú až neznášajú.

Ktovie prečo?
Dumám nad tým už dosť dlhý čas a vychádza mi, že detské neznášanie školy je vlastne úplne prirodzené.

Deti, ktoré sa do nástupu do školy učili tak a tým, že nejakú činnosť robili (teda sa hýbali, a to zvyčajne veľa, a/alebo hýbali s predmetmi, tiež veľa), posadíme na celé hodiny do lavíc, čím im pohyb vlastne znemožníme. Chceme po nich, aby nerozprávali (len na vyzvanie), a chceme, aby dávali pozor, čo hovorí pani učiteľka (teda aby preberali znalosť od niekoho iného - nie ju sami získavali).
Pre moju šesťročnú dcéru (ktorá buď behá, alebo tancuje, alebo aspoň poskakuje) je už toto čistým utrpením. A ako pozorujem, nielen pre ňu.

Deti tiež musia robiť to, čo robia všetci. Či sa dieťaťu chce, alebo nie, teraz bude čítať, teraz písať, teraz počítať.... (atď.)
Pekne ako jedno poslušné stádo oviec. Poslušné dieťa je predsa dobré dieťa.
Ale kde je individualita? Kde je slobodná vôľa, kde je radosť a nadšenie zo získavania tej zručnosti, ktorú dieťa práve teraz chce získať?

Či sa dieťaťu podarilo natlačiť do hlavy to, čo pani učiteľka chcela natlačiť, zistíme skúšaním. Aj pre dobrého žiaka je to stres.
Však deti treba stresovať, nech si zvykajú - život nie je prechádzka po rozkvitnutom parku. Čo na tom, že majú ešte len šesť rokov, nikdy nie je dosť skoro začať s tréningom na mrcha život.

Po vykonaní skúšky dieťa dostane známku.
Dobrú alebo zlú, nech vieme, do ktorého šuflíčka dieťa zaradiť. Známka pritom zohľadňuje výlučne stupeň znalosti, teda výsledok. Nie to, koľko práce a námahy dieťa vynaložilo na získanie danej vedomosti.
Rozprávala som sa o tomto s mojou priateľkou, ktorá nemá hlavu na matematiku. Nech sa v škole akokoľvek snažila, lepšiu známku ako trojku nedostala. Mne, s mojim logickým myslením, jednotky z matematiky doslova padali z neba. Bez námahy, bez snaženia.
Naozaj úžasne spravodlivý systém.

Okrem toho, dobrá známka znamená výlučne to, že dieťa malo k dispozícii určité vedomosti v čase skúšky.
Ak má dieťa ťahák a pedagóg ho neprichytí pri jeho používaní - dobrá známka platí. Aj keď získaná podvodom. (Aká skutočne "užitočná" lekcia do života!)
Nikto nijako neskúma, či si dieťa dané vedomosti pred hodinou len nenabifľovalo a po položení pera na konci skúšky ich nevypustilo z krátkodobej pamäte. V čase skúšky ich predsa "vedelo" - tak čo.
Nezisťuje sa ani to, či dieťa získané vedomosti naozaj chápe a vie ich použiť aj v iných situáciach.
Podstatné je iba to, či v skúške uviedlo správne odpovede.

No a ešte k známkam - tie dobré sú pre deti ďalším impulzom na vzájomné porovnávanie (ty si dobrý žiak, ty si hlupák - a horšie výrazy).
Pravdaže, všade možne sa krásne reční o tom, ako potrebujeme navzájom spolupracovať. Ale v skutočnosti deti dôsledne, systematicky a dlhodobo vedieme k vzájomnej súťaživosti (až rivalite). Myslíte, že z nich vyrastú tolerantní a spolupracujúci dospelí?
A je tu ešte taká "maličkosť" - porovnávanie a súťaženie sa páči len tým vpredu. Tí v strede a na konci sú každý deň konfrontovaní s pocitmi neúspechu, nedostatočnosti a zlyhania.
Zrejme to má byť veľmi motivujúce.
Ale nie je.

Aby toho nebolo málo, dieťa, ktoré (nejakým spôsobom) školskému systému "nevyhovuje", dostane poznámku. Jednu, dve, tri... desať... pohovor u riaditeľky... podmienečné vylúčenie...
Tiež to asi mnoho detí nenadchne.
Prvá poznámka mojej dcéry (dostala ju druhý školský týždeň) bola v znení: Nedáva pozor. Hm, koho je to asi tak chyba, že sa dieťa na hodine nudí? Dieťa, ktorého prirodzenosťou je hrať sa, behať, skákať a objavovať svet po svojom?
Keď minulý školský rok prišiel syn (vtedy päťnásťročný) s takým odkazom (naozaj odkazom - nič písomne) od angličtinára, pokojne som mu povedala: "Tak ja angličtinárovi zase odkazujem, že si nechceš upratovať izbu." Tiež som synovu nepozornosť na vyučovaní (kde som ani nebola prítomná) nepovažovala za problém, ktorý by som mala riešiť ja. (Mimochodom, chalan hovorí/píše/číta/rozumie po anglicky na úrovni C2.)
Deti (malé aj veľké) veľmi dobre cítia absurdnosť takýchto (a podobných) poznámok zo školy. Nie všetky však majú rodičov, ktorí to vnímajú rovnako. Vlastne takmer všetky deti sú za poznámky doma rôznym spôsobom po/trestané.

No, ale škola nie je len vyučovanie. Máme tam aj (päť a desaťminútové) prestávky. Čas na také tie "radosti" ako strkanie, branie cudzích vecí, ohadzovanie sa mokrou špongiou...
Kto sa nezapojí, ten je terčom.
Ak dieťa nechce byť obeťou, nemôže nijako "vytŕčať". Čo je naozaj problém, lebo často musí kvôli tomu (dlhodobo) potláčať svoje prirodzené sklony, záľuby a záujmy. (Ako príklad - keď syn začal chodiť do škôlky, zrazu údajne nemal rád špenát, ktorého sa dovtedy nevedel dojesť. Dcérka s neskutočnou potrebou pohybu po mesiaci povinnej školskej dochádzky odo mňa drankala ospravedlnenku na telesnú, lebo prvácki "bosovia" necvičia.)
Dieťa sa teda snaží (nejakým spôsobom) pridať k tým, ktorí v kolektíve dominujú. Ale ak má náhodou okuliare, alebo je malé, chudé, tučné, ušaté, zubaté, citlivé, nesmelé, šikovné, pomalé, rado číta, zle číta... (veci, ktoré neovplyvní, a/alebo nechce meniť) - má smolu. Každé pracovné ráno je určite celé nadšené, že zase ide do školy.

Keď už som pri tej odlišnosti - tuho dumám, kto vlastne nie je (nejako) odlišný? Však všetci sme dokonalý originál; nikdy nežil, nežije a ani nebude žiť taký istý jedinec.
Ale v škole deti usilovne porovnávajú s modelom nejakého štandardizovaného dieťaťa - tento je moc rýchly, tento pomalý, táto moc tichá, henten moc hlučný, tento moc citlivý, táto moc sebavedomá...
Fu, ktoré dieťa vlastne vyhovuje???
Asi žiadne.

Mnohí dospelí tvrdia, že však dieťa sa MUSÍ naučiť brániť, presadiť, postaviť sa za seba, a súčasne byť empatické, citlivé a vnímavé....
Fajn, a nech mi ešte povedia, kde sa to tie deti majú na/učiť. Mnoho rodičov to vôbec neovláda, v škole sa to neučí. Vlastne, v škole sa učí presný opak (zaraď sa - nevytŕčaj).
V škole sa neučí spolupráca, tolerancia, asertivita, komunikačné zručnosti, argumentácia, hľadanie podstaty, hľadanie súvislostí, samostatné myslenie, logické myslenie, psychohygiena....
Vlastne v škole sa neučí ničové-nič ani pre bežný praktický život (ako navariť, ako sa starať o oblečenie, ako vypestovať rastliny, ako zostaviť rodinný rozpočet, ako vyplniť poštovú zloženku, ako podať daňové priznanie...)
Dôležité však je, že deti vedia, ako sa volá hlavné mesto Konga, kedy žil Karol IV. a koľko mesiacov má Jupiter. To sa im určite zíde.

Školy, do ktorých chodia moje deti, sú otvorené 11 hodín denne. Od 6,00 hod. do 17,00 hod. Jasne, chápem, že mnoho rodičov nemá inú možnosť, ako zabezpečiť starostlivosť o deti v čase, kedy sú oni v práci.
Pýtam sa však, koľko hodín denne sú potom v kontakte s deťmi? Zúfalo málo. Pritom rodič je pre dieťa prirodzený učiteľ, jeho vzor, niekto, koho chce nasledovať. Informácia, ktorú dieťa dostane od rodiča, sa mu uloží v hlávke podstatne jednoduchšie, rýchlejšie a zvyčajne aj radostnejšie ako v škole.
Ale od šiestich rokov sa deti učia nové vedomosti v škole. Často s námahou a nechuťou.

Dospelý môže odísť z ktorejkoľvek situácie, v ktorej (dlhodobo) pociťuje nespokojnosť. Či sa mu nepáči v práci, vo vzťahu, v krajine... vždy má možnosť voľby a slobodu rozhodovania.
Dieťa je však nesvojprávne a musí chodiť do školy. Nemôže odísť.

Dospelí vraj vedia lepšie, čo je deti dobré.
Ale rozmýšľali niekedy tí dospelí, ako by sa asi cítili, keby ich na 4-7 hodín denne zavreli na školenie, kde by im (zvyčajne) nezáživným spôsobom hovorili o veciach, ktoré ich nezaujímajú, alebo rovno nudia? A to školenie by trvalo roky?
Rozmýšľali niekedy nad tým, že od detí vyžadujeme niečo, čo by nechceli (a v mnohých prípadoch ani nezvládli) dospelí?

Vráťme deťom radosť z učenia, zábavu pri učení, slobodu učiť sa, kedy a ako ony chcú.
A dajme ich rodičom možnosť, aby neboli nútení zatvárať svoje deti do školského väzenia.

Kategória:

Komentáre

Práve pre túto pravdu sa mi páči táto myšlienka http://www.skolafantazia.sk/skola/myslienka-skoly/metody-ucenia.html a samozrejme aj Montessori, Waldorfská škola a podobné veci. Myslím, že my rodičia máme tú voľbu, viesť dieťa správne životom. Týmto som si prešla zo Zuzuľkou, chodila na osemročné gymnázium. Bola v triede, kde boli samé (ako to slušne povedaťhm...) deti z "lepšie" zarábajúcich rodín, samí lekári, právnici, a podobne. Stálo ma veľa úsilia, aby som ju presvedčila, že je naozaj nadaná a patrí tam, len hold jej rodičia sú iba obyčajní ľudia s jedným postihnutým dieťaťom. A potom to porovnávanie si oblečenia, taká značka, hentaká značka, mne to bolo jedno, bola som rada, že mám vôbec na ovocie a na skromné jedlo, keďže som kariéru nechala tak a venovala som sa deťom, čo nikdy v živote nebudem ľutovať. Potom sme našli na to jeden gríf a to, Zuzka sa naučila, že pokiaľ si niektorá z jej spolužiačok kúpi značkové tričko, ona má za tú sumu tri normálne s obrázkom. Aj tak sa všetko vyrábalo v Číne (aj vyrába). Okrem toho sme v TT bývali vo štvrti, kde bývala prevaha spoluobčanov s tmavšou farbou pleti a denne bola Zuzka atakovaná ich hlúčikmi detí, musela som ju chodiť čakávať na zastávku, alebo keď chodila domov pešo, tak som musela ísť aj 500 m od domu, aby sme sa vyhli nejakému hlúčiku našich spoluobčanov. Teraz nech mi niekto povie ako som ju mala naučiť tolerancii ku všetkým menšinám, ako som ju mala naučiť empatii k týmto menšinám, ako som ju vôbec mala naučiť, aby sa vedela sama seba obrániť, keď som s Dodkom nestíhala ju prísť počkať a prišla domov s červeným fľakom na oboch lícach, ufúľaná od blata, s roztrhanými nohavicami, a kde som sa mala ísť sťažovať, na lampáreň??? Ale odbočila som dosť od témy. Som rada, že existujú aj iné typy tzv alternatívne typy škôl. Samozrejme musia sa platiť zo svojho vrecka, lebo myslím, že sú všetky súkromné. Tiež som trochu pričuchla ku školstvu, môžem to ukázať aj z trošku iného uhla pohľadu. Teraz má učiteľ oveľa viac administratívy, musí vyplňovať rôzne sebareflexie, papiere, papiere o papieroch a ešte oveľa viac, na vyučovanie sa už nemá čas ani pripraviť a za 45 min musí do setí nahustiť neúmerné množstvo vedomostí, ktoré nemá šancu skontrolovať inak ako testami, písomkami a podobne... Nie, neobhajujem ich aj tam je Učiteľ a učiteľ, každý z nich je iný, niekto je charizmatická osobnosť a vie naučiť skvelo a zaujímavo aj obyčajnú matematiku a niekto aj keby sa pokrájal (neviem, či o to má vlastne záujem)nenaučí deti nič.
Tiež by som bola šťastná, ak by pomohol štát zrealizovať domáce učenie alebo viac podporoval alternatívne typy škôl, kde by sa nemuseli platiť nekresťanské peniaze, veď dane sa odvádzajú, prečo sa nepoužívajú na takéto dôležité veci, ako sú zábavné školy, kde sa môžu deti bez stresu baviť.
Aj v tejto oblasti som si hľadala prácu, nakoľko mám vyštudovanú aj pedagogiku a didaktiku i psychológiu, lenže predpisy pre prácu sú tak veľmi oklieštené, že keďže som štátnicovala z materiálov a technológií a konkrétne z technológie zvárania a obrábania, tak môžem vyučovať iba tieto odbory, môžu ma zobrať aj na základku a učiť matematiku, lenže dostanem najnižší plat ako nekvalifikovaná, čo koho do toho, že matematiku milujem a viem ju deťom vysvetliť a že by možno deti dostali človeka, ktorý by im dal možno aj dušu, len aby ich to naučil na príkladoch zo života, z reálu, polopatisticky vysvetliť, keď žiaľ nemôžem učiť lebo medveď. Už dlho premýšľam ako na tento hyenizmus na Slovensku vyzrieť, ale nedarí sa mi, zatiaľ aspoň čítam zem&vek a snažím sa podporovať rôzne alternatívy v živote. Ja však verím, že raz bude dobre a verím, že ľudia sú dobrí, dobro je v nich a verím, že sa to takto podarí... Howg

Som rada, že existujú aj iné typy tzv alternatívne typy škôl. Samozrejme musia sa platiť zo svojho vrecka, lebo myslím, že sú všetky súkromné.

Sylvush, všetky nie, existuje jedna svetlá výnimka štátnej školy, ktorá je alternatívna. Jedna škola na Slovensku.
Hm.

Akákoľvek alternatíva (nielen v školstve) je super, ale (v školstve) to má dva háčiky.

Prvý je klasický - peniaze.
Alternatívne školy sú drahé a ešte drahšie (okrem tej jedinej štátnej, samozrejme). Nie každý si môže dovoliť zaplatiť dieťaťu za základnú školu mesačne 150 € a viac.
A tí rodičia, ktorí si to síce dovoliť môžu, málokedy bývajú ochotní platiť za vzdelanie svojich detí . Však ústava im zaručuje bezplatné!

Druhý háčik - dostupnosť.
Alternatívnych škôl je málo - aj z vyššie menovaného dôvodu, aj preto, lebo v súčasnom systéme udržať v prevádzke takúto školu stojí nemálo úsilia.
Z toho vyplýva, že deti, pre ktoré by bola daná škola vhodná, a ktoré súčasne majú rodičov, ochotných za školu platiť, zvyčajne bývajú od školy ďalej ako dve-tri ulice.
(Ako príklad - syn 11 rokov cestoval do alternatívnej školy 40 km tam, toľko isto naspäť. Ako-tak vhodná alternatívna škola pre dcérku je od nášho domu vzdialená 50 km.)

Tiež by som bola šťastná, ak by pomohol štát zrealizovať domáce učenie alebo viac podporoval alternatívne typy škôl, kde by sa nemuseli platiť nekresťanské peniaze, veď dane sa odvádzajú, prečo sa nepoužívajú na takéto dôležité veci, ako sú zábavné školy, kde sa môžu deti bez stresu baviť.

Domáca škola na Slovensku je možná.
ALE.
Ale štát túto možnosť rodičom tak skomplikoval, že v krajine, kde žije cca milión detí vo veku povinnej školskej dochádzky, sa doma vzdeláva 30 detí. (To neznamená 30 rodín, zvyčajne sa totiž jedná o súrodencov.)

Alternatívnym školám hádže MŠ polená pod nohy. Aký div. Však v záujme "vrchnosti" nie je to, aby vyrastala generácia rozumných a rozmýšľajúcich mladých ľudí. Potrebujú stádo poslušných oviec.

Aj v tejto oblasti som si hľadala prácu, nakoľko mám vyštudovanú aj pedagogiku a didaktiku i psychológiu, lenže predpisy pre prácu sú tak veľmi oklieštené, že keďže som štátnicovala z materiálov a technológií a konkrétne z technológie zvárania a obrábania, tak môžem vyučovať iba tieto odbory, môžu ma zobrať aj na základku a učiť matematiku, lenže dostanem najnižší plat ako nekvalifikovaná, čo koho do toho, že matematiku milujem a viem ju deťom vysvetliť a že by možno deti dostali človeka, ktorý by im dal možno aj dušu, len aby ich to naučil na príkladoch zo života, z reálu, polopatisticky vysvetliť, keď žiaľ nemôžem učiť lebo medveď.

A nie si v tom sama. Ľudia, ktorí sú rodení (skvelí) učitelia, často neučia, lebo:
- údajne nie sú dostatočne kvalifikovaní (OJ!)
- a/alebo ich odradí neskutočná byrokracia v školstve (nielen okolo žiakov, ale aj okolo učiteľa - len s tzv. kreditmi je to na mašľu, o ostatnom ani nehovoriac)
- a/alebo ich odradí šialený tabuľkový systém hodnotenia (nezáleží na kvalite výučby, len na počte odpracovaných rokov) a nížka platov (Jan Masaryk: Pamätaj, že pokým budeme generálom platiť viac ako učiteľom, nebude na svete mier.)
- a/alebo ich odradia (niektorí) rodičia (len o tých "mojich" spred vyše 20 rokov z čias môjho učiteľovania by som mohla napísať dosť hrubý román)
- a/alebo ich odradia žiaci (na další veľmi hrubý román).

A tak (ďalej).

Ale niekto učiť musí, takže máme v školách "učiteľov" ("vzorka" v Katkinom texte toť hneď nižšie + môj veľmi, veľmi hrubý román).

och Geo, precitala som si clanok 2x... skutocne excelentny. fakt.
preniesla som sa do prvych piatich rokov na zs mojej dcery - prve tri - uzasna ucitelka, motivovala tych, ktorym sa nechcelo, motivovala tych, ktori proste nevedeli, nechapali a do hlavky im ucivo proste liezlo tazsie, motivovala tych, ktori boli rychli, aby sa na hodinach nenudili a nevyrusovali. nevedeli sme, co su to poznamky, ci oznamenia typu - nedava pozor, nevie, nerobi... robili vsetci, kazdy s ohladom na svoje danosti, schopnosti, vedomosti, chut... ocarena ucitelkinym pristupom triedu zapojila i do sladkych vianoc aramany. triedna zburcovala i ostatnych na pomoc. s chlapcom, ktoremu sme pomahali mala trpezlivost, tahala ho z patoriek na dvojky, ucila sa s nim vo svojom volne, ked nemal za co prist do skoly, sla pre neho a zaplatila mu i listky na dni, kedy fakt nemali peniazky... skutocne uzasna zena.
vo stvrtom rocniku dostali deti inu triednu. novu. mladsiu, no i tak nahnevanu na osobny pristup byvalej triednej. neviem, mozno ja a mozno i moja dcera sme jej nastavili ake take zrkadlo. a ona nam samozrejme. beznym jazykom v triede sa stal anglicky, co mi nevadilo. ak sa vyjadrovala v slovencine - tak len v prisloviach, porekadlach, ako mi doslo neskor - aby ju nik nemohol za slovicka chytit. jej motivacia bola - bozteky pre chlapcov, odmerany ton hlasu pre dievcata. chlapci mohli vsetko, dievcata, pokial neboli detmi inych pedagogov, ci uplakane, nic. moje dieta uplakane moc nie je, je utiahnuta a ticha. dozvedala som sa nepekne veci o svojej dcere od inych rodicov, dokonca z inych tried. snazila som sa to riesit a nasledne na to mali deti triednicke hodiny, na ktorych sa moje dieta muselo ospravedlnovat. bolo bezne, ze chlapec, taky samozvany vodca triedy moje dieta castoval menami ako krysa, sprosta bloncka, debilka a podobne... sla som slusne za nim, opytat sa, ci je to ok... nasledkom toho, opat triednicka a ospravedlnovanie mojho dietata, kym sa chlapci s pocitom pre spravodlivost nepostavili. putovali do riaditelne i s mojou dcerou. tak som tam nasledne putovala i ja a ziadala vysvetlenie... nedostali sme ho. NEMAM PEDAGOGICKE VZDELANIE, PRD O TOM VIEM. dozvedela som sa, ze sa bola stazovat i svagrina - len preto, ze triedna riesila moju dceru v triede mojej netere. svagrinej sa to dotklo... dieta ucim viac-menej doma sama - lebo na skole vladne system - pedagog vysvetli raz a dost. ale ked sa jedna o strajk ucitelov - omielaju 200x...
je mi skutocne luto, ze dieta do inej skoly nechce - ma problem so zvykanim na zmeny. je mi skutocne luto, ze je taky system, aky je. je mi skutocne luto, ze deti vedia byt krute, ale dospeli, ktory by ich mali usmernit ich v tom vedia vedome podporit a napriek tomu, ze su pedagogovia - dokazu z rozdielov medzi detmi spravit rozdiely priepastne.
teraz je dcera piatacka - trpela bolestami hlavy, telocvikarka to ponala ako krutu hypochondriu. nasledkom urazu hlavy mojej dcery sme zistili, ze bolesti hlavy su viac ako pravdepodobne, nakolko jej nasli tumor, i ked nezhubny, ale robiaci neplechu. neoperovatelny. vraj na zlom mieste. k tomu prudko riedke kosticky, cize zakaz vsetkych cinnosti okrem beznej rozcvicky. a zrazu z prudkeho odsudzovania a pranierovania maleho hypochondra sa preslo do kruteho extremu - chuuuuuuuudatko... niekedy mam pocit, ze chcem dieta ucit doma sama. nie viest ju za ruku zivotom, nie odzivat jej lekcie. len uchranit ju pred nejakou tou masazou vlastneho ega ludmi, ktori su tam len preto, lebo sa inam nedostali... ale to som uz asi odbocila...

NEMAM PEDAGOGICKE VZDELANIE, PRD O TOM VIEM.

Nuž, Katka, ja síce mám AJ pedagogické vzdelanie, ale tiež je mi to PRD platné, lebo však dcérkina pani učiteľka učí prváčikov viac ako 20 rokov, tak čo ja jej mám do toho čo kecať, že jo?

je mi skutocne luto, ze je taky system, aky je. je mi skutocne luto, ze deti vedia byt krute, ale dospeli, ktory by ich mali usmernit ich v tom vedia vedome podporit a napriek tomu, ze su pedagogovia - dokazu z rozdielov medzi detmi spravit rozdiely priepastne.

Však (aj) toto sú tie veci, nad ktorými sa mi rozum zastavuje.
Veľmi dobre viem, aké je učiteľovanie náročné, ale to nijako neospravedlňuje niektorých "učiteľov". Ani náš školský systém.

niekedy mam pocit, ze chcem dieta ucit doma sama. nie viest ju za ruku zivotom, nie odzivat jej lekcie. len uchranit ju pred nejakou tou masazou vlastneho ega ludmi, ktori su tam len preto, lebo sa inam nedostali...

Verím, že rodičov, ktorým toto aspoň raz napadlo, nie je práve málo.
Len nie práve jednoduché ich nájsť. Googlila som hodne dlho, kým som našla aspoň niečo. (U bratov Čechov je situácia podobná, hoci tam je legislatíva domácemu vzdelávaniu podstatne viac naklonená.)

http://www.svobodauceni.cz/
http://domaciskola.cz/
www.domacaskola.progis.sk

A jeden dokument: http://www.youtube.com/watch?v=KyY1w_qW54U

Geo dakujem za linky i za odpovede... idem citat, si poklad Biggrin

Rado sa stalo :-).

Ten prvý link je o tzv. unschoolingu (škola, v ktorej sa neučí), takže trochu iná kategória, ale je tam množstvo veľmi zaujímavých myšlienok Yes 3

Home schooling
Som odchovanec starej socialistickej školy. Nerozmýšľali sme, že do školy chodiť musíme. Rodičia išli do práce, my do školy. Stretla som učiteľov skvelých aj slabých, mala som fajn spolužiakov, aj tých menej fajn. Spomienky mám vcelku pozitívne.

Poznám pomerne dobre všetky stupne kanadskej školy, od jasličkového veku až po univerzitu, je to druhý extrém úplne vo všetkom. Nejdem to rozpisovať, bolo by to na samostatný blog.

Obidva systémy su podľa mňa nevyhovujúce.

Alternatívna škola potrebuje alternatívneho učiteľa a alternatívneho rodiča, to jest oveľa zanietenejšieho, vzdelanejšieho ako normál a musíme vedieť, čo chceme alternatívou dosiahnuť. pravdepodobne vždy bude platená.

Okrem toho som mama troch deti a robím s deťmi. Asi neexistuje téma, o ktorej by som viac uvažovala,ako školy a vzdelávanie. A prišla som k záveru, že dnešné “kamenné” školy sú prežitkom. Keby som mala možnosť, volím home schooling a to pre všetky deti. Vyjdime z prvého už spomenutého predpokladu – rodič je prvý vychovávateľ, do určitého veku je za dieťa zodpovedný, tak je zodpovedný aj za jeho vzdelanie. Najlepšie svoje dieťa pozná a vie, čo je preň vhodné.

Hodnotenie, to je trošku problém. Musia byť nejaké všeobecné kriteria, lebo dieťa bude chcieť ísť povedzme na univerzitu, dnes už je to jedno, či do Bratislavy, Stockholmu alebo Hongkongu, teoreticky má šancu dostať sa hocikde. Tak, keď nebudeme deti hodnotiť, potom budú potrebné vstupné testy, zase ani univerzity nie sú schopné otestovať obrovské množstvo uchádzačov, preto je tam prvé sito na základe výsledkov zo strednej školy. Rovnako stredná škola môže prijať len nejaký počet detí, nemôže pozvať na príjmačky tisíce, zase posudzuje výsledky zo základnej školy. Dalo by sa to možno vyriešiť internetovými testami, ako dnes sú napríklad jazykové.

Domáca škola má v Kanade pomerne silné zasúpenie. Vyberiete si vypracovaný program, ktorý vám vyhovuje. Takto na jar robia všetku internetové školy veľký veľtrh, kde sa môžete s ich predstaviteľmi porozprávať, pozrieť si curriculum, spôsob výučby a všetko ostatné. Potom si buď si na začiatku roka vyzdvihnete všetky materiály a dieťa potom posiela poštou vypracované projekty a dostáva odozvu. Alebo dieťa sedí pri počítači a učí sa formou konferencie povedzme na skype. Alebo dieťa pracuje na počítači samostatne a učiteľ mu je denne cez internet k dispozicii, na dovysvetľovanie. Učiteľov platí štát, keďže vaše dieťa nechodí do školy a nevyužíva jej priestory, štát vám pri homeschoolovaní jednorazovo vyplatí asi $1500 na rok, čo je vypočítaná suma, na pomócky, ktoré normálne dieťa dostane v škole, keď tam chodí. aby ste si kúpili pomôcky, zaplatili nejaké doplnkové krúžky, športové alebo umelecké.

Problém je, že s dieťaťom musí niekto byť doma, takže ak musia pracovať obidvaja rodičia mimo domu, nie je home schooling možný.

Predstavte si, že zrušíme školy, ušetrí sa na budove, jej údržbe, pomôckach, papierových učebniciach. Peniaze sa investujú do perfektných interenetových výučbových projektov, hardwaru, každé dieťa dostane školský laptop. Vyberiete si z mnohých ponúkaných programov, ktorý vášmu dieťať vyhovuje.
Dieťa pôjde svojím tempom. Šikovné sa bude denne učiť 3 hodiny a popri tom môže maľovať, tancovať, učiť sa jazyky, alebo hrať profesionálne hokej. Pomalšie sa bude venovať škole hoci celý deň, po 15 minutách s prestávkami. Vaša hudobne nadaná šesťročná sa najprv naučí písať noty až potom písmenka a čo. Deti sa budú združovať na základe záujmov, nie preto, že patria do tej istej spádovej školy. Ušetríte čas na presun do a zo školy.

Ostanete s dieťaťom doma, aby ste na základe vám vyhovujúcom školskom programu ho spoluvzdelávali, alebo ho umiestnite do zariadenia ku mne. Budem mat školskú miestnosť s miestečkom pre každého. Neposedného prváka pošlem po tridsiatich minútach vyblázniť s na dvor, hĺbavá šiestačka s headphonmi na ušiach môže nerušene pracovať na svojom literárnom projekte hodiny. Nemusí skočiť do matematiky, alebo sa rýchlo prezliekať na telesnú. Súrodenci môžu byť spolu, prvák môže robiť počítacový program s ôsmakom, predškoláčka môže maľovať so svojou osemročnou kamoškou. Rodičia dostanú z internetovej školy pravidelne týždenne informáciu o progrese. Bude len dieťa jeho zvolený školský program a ja budem nieco ako supervisor, dospelý dozor pre prípad potreby pomôcť, poradiť, nakŕmiť, pohladkať, zabezpečiť bezpečné prostredie, vhodné doplnkové aktivity, pobyt vonku a umožniť rodičom, aby mohli ísť do práce. Problémom sú výtvarná, hudobná a telesná výchova, prvé dve si viem cez internet predstaviť. Má dnes ešte telesná význam? Nebude lepšie, ak sa dieťa bude v ušetrenom čase pohybovať, ako mu to vyhovuje, či behať vonku, či tancovať, alebo plávať, ako povinná telesná?

Každé tri roky dieťa urobí progresové testy, a zvolený program spolu s dieťaťom prehodnotíte, či priniesol očakávané výsledky.

Ľubi, tvoja predstava školského priestoru je takmer zhodná so školu typu unshooling Clapping
Podrobnejšie napr. tu: http://www.svobodauceni.cz/clanek/skola-sudbury-valley1

Nie celkom, na to som ja prilis organizovana. Ja som za skolsky odborne pripraveny program, ale sity na mieru. Mozno aj toto je velmi odborne pripravene, neviem. Zavisi samozrejme od toho, aku ma tvoje dieta predstavu, co chce v zivote robit, ako a kde chce zit. Vysledky v matematickej forme a diplomy su stale rozhodujucou sucastou prijmacieho procesu na dobru univerzitu, ci pozvania na pohovor do zamestnania. Mozno to tak vela nehovori o cloveku, ale je to predsa hmatatelny dokaz toho, ze nieco bol schopny pre seba urobit, nieco dokazal.

Ja si len myslim, ze skoly ako budovy su zbytocne a vzdelavanie doma by bolo ovela flexibilnejsie a lepsie napasovatelne na individualitu dietata.