Škola hrou

Zaujímavý rozhovor o alternatívnej škole Brigtworks, ktorú v roku 2011 založil v USA Gever Tulley. V tejto škole sa neznámkuje a netestuje; deti namiesto tisícok vyučovacích hodín do maturity prejdú "iba" niekoľkými desiatkami projektov, pri ktorých sa hravou formou naučia všetko potrebnéhttp://spravy.pravda.sk/viac-nozikov-pre-deti-a-menej-testov-d7p-/sk_dom...

Našla som aj dve prednášky, ktoré mal Gever Tulley na konferenciách TED:
http://www.ted.com/talks/gever_tulley_on_5_dangerous_things_for_kids.html
http://www.ted.com/talks/gever_tulley_s_tinkering_school_in_action.html

Staré známe Komenského škola hrou, po novom zážitkové učenie, sa stále znova a znova ukazuje ako efektívnejšie, lebo deti sa týmto spôsobom naučia omnoho viac a pritom ľahšie, získajú množstvo pratických skúseností do života a tak ďalej.

Samé pozitíva. Otázka teda znie - prečo sa takto neučí všade?

(Písané pre nanicmama.sk 11.6.2012)

Kategória:

Komentáre

Precitala som zbezne len prvy rozhovor, prednasky si precitam neskor.

Zacnem trosku obklukou. Dnesna calgarska trieda osemrocnych deti. Su zmiesane dve triedy druhakov a tretiakov, teda deti od 7 do 9 rokov. Je ich tam 44 a 2 ucitelky. Komunita je to pomerne socialne slaba, podpora zo strany rodicov minimalna. Je tam 6 ADHD deti, 1 pomerne tazky autista. Ucitelky ucenie neznasaju, velku cast dna stravia strazenim deti, browsovanim na laptope alebo mobie.

Chcela som deti naucit samohlasky a spoluhlasky, zabudni, neda sa, povedala mi jedna z nich. Osemrocne dievcatko castuje spoluziakov aj ucitelky nadavkami najhrubsieho zrna, jediny mozny vychovny postup, lebo vysvetlovanie v jej pripade nezabera, poslat ju do riaditelne. Nesmies skriknut, nesmies trestat, budes mat opletacky s vedenim skoly, s rodicmi (totalni asociali, dieta uz bolo dvakrat odobrate a vratene), so socialkou.

Par deti v tej triede, schopnych sa co to naucit, sedi vzadu a samostatne pracuje v ruchu otravnych spoluziakov.

Skolstvo v Kanade a myslim, ze situacia je rovnaka na celom severoamerickom kontinente je zalostne. Deti prichadzaju do skoly volne ako vtaky, bez zakladnych predstav o discipline, koncentracii na vyucovanie, hygienickych navykov (v kazdej triede je v preimere 1 prvak v plienke), zaujmov, roztekane, nekoncentrovane s mobilmi a i-podmi. Ucitelia zarabaju velmi, velmi slusne, neradi ucia a doma maju vlastne deti rovnake, ako ich nepodareni ziaci. (Momentalne mam v skolke zo 6 deti 5 deti ucitelskych, takze, viem co pisem)

Mojmu synovi na strednej skole bol ako prvy clen pedagogickeho zboru predstaveny skolsky policajt. Normalny statny policajt, ktory je po jednom kuse prideleny do kazdej skoly. Bohata krajina, nie?

Alternativne skolstvo je tu nesmierne popularne. Montessori, Waldorf, jednopohlavne skoly a co ja viem, co. Problem je, ze na alternativne skolstvo potrebujes alternativnycyh rodicov a alternativnych ucitelov. Myslim to tak, ze rodicia aj ucitelia musia byt vynimocni, venovat sa dietatu ovela viac ako ti "obycajni", vediet, co chcu alternativou dosiahnut. Tu sa za alternativou skryva neschopnost a lenivost a nezaujem, ktore sme povysili na vychovnu metodu.

Bezny ucitel ma okrem dokopy 3 mesiacov prazdnin este 35 dni, v ktorych sa ma venovat svojmu sebarozvoju a deti nie su v skole. Ma narok na jeden plateny rok volna, povedzme na doplnenei vzdelania, uzasne zdravotne poisteneie a dochodok. Bezny ucitel je nekvalitny a hlupy, tym mojim napriklad nehovori nic meno Cajkovsky. Nie ze by to bolo k zivotu nevyhnutne, ale o niecom to svedci.

Miesto ucenia mame pyzamove dni, movie-dni, dni blaznivych ucesov, sialenych science projektov. Iste, keby za tym bola cielena priprava, iste si dieta odnesie viac, ako z nudnej hodiny matematiky, ale toto je len zabijanie casu. Tretiaci nevedia citat, ja spelujem lepsie ako rodeny Kanadan, ked potrebujem poradit od rodicov s nazvom kvetiny, stromu, ci ako sa povie hrvol u moriaka, len pokrcia plecami, nevedia.

Zacarovany kruh, kto je zly rodic-dieta-ucitel a tak dokola.

Keby som ja dnes mala moznost, volila by som homeschooling. Skoly sa podla mna stavaju uplnou zbytocnostou. Aj tak uz nemaju nejaky vseobecne dodrziavany standard. Maturant z jednej skoly vobec nemusi byt to iste ako maturant z inej. Osnovy su nula bodov, kontrola v podstae neexistuje, tak naco udrziavat tento obrovsky nefunkcny a predrazeny kolos. Dajme rodicovi balik penazi na vzdelanie dietata a nech s nim nalozi, ako uzna za vhodne, ci na ucebnicu klasickej grectiny alebo cigarety pre vlastnu potrebu. Cynicke, mozno, ale robim v tejto oblasti 10 rokov a vidim, kam to smeruje.

Pozrela som si videa. Gever je velky sympatak so zmyslom pre humor a dobrodruzstvo. Zostala mu chlapcenska dusa.

Ako letne tabory je to zaujimave. Aj ked vlastne Gever supluje rodicov. Zaplatim si za to, ze niekto rozoberie s mojim dietatom stary budik, bude s nim hadzat ostepom, ucit ho struzlikat pistalku. Kde je otec, ci stary otec? Ale fajn, zrejme uz tuto generaciu naozaj musime ucit za peniaze tym prasprosto obycajnym veciam.

Ako skola, neviem, mozno takto v malom pre 30- 40 alternativnych deti a ich alternativnych rodicov. Vo vseobecnosti, kde by sme nabrali takychto Geverov pre plosny projekt.

Mam taky sen, ked sa prestahujeme na farmu. Otvorit si takuto velmi podobnu skolku. Pravdepodobne pre deti bohatych pravnikov a biznismenov z okolitych vidieckych rezidencii. Naucit ich deti liezt po stromoch, dojit kozu, pracovat v zahrade. Ucit ich rozoznavat bylinky a vozit sa na voziku tahanom somarikom. Vykaslat sa na alergie a maznant sa s malymi zajacikmi a maciatkami. Oberat jablka aj sa popichat na cerniciach. Piect chlieb a mutit maslo. Zavarat dzemy a kompoty. Udit slaninu. Opekat spekacky na ohni, malovat vonku na trave, poprhlit si nohu ...

Neviem, ci budem mat na to peniaze a trpezlivost, ale minimalne si tieto plany necham pre vlastne vnucata.

Ľubi, nikto nijakovsky nemôže druhého naučiť nič, čo sám neovláda.
Tam je zakopaný celý pes.

Rodič, ktorý si nevie rady sám so sebou a so svojím životom, dieťaťu nedá pevné základy, na ktorých by mohlo stavať.
Učiteľ, ktorý je pevne presvedčený, že pruský spôsob výučby (sadnúť-ticho-otvorte si učebnicu tú a tú) je jediný možný, nenaučí dieťa rozmýšľať.

Tvojej plánovanej škole Clapping

Je to téma na dlho, momentálne intenzívne riešim dcérinu povinnú školskú dochádzku. Už to, že je povinná, považujem za šibnuté. O slovenských zákonoch nehovoriac.

Zaujímavý pokec o domácom vzdelávaní u brartov Čechov: http://is.muni.cz/th/54665/pedf_b/Bakalarska_prace_-_Skola_doma.txt